fbpx

Blog updates

Latest news & updates
Blog

Jakich błędów przy projektowaniu i późniejszym utrzymywaniu firmowych stron www należy unikać?

10 February 2017

Jakich błędów przy projektowaniu i późniejszym utrzymywaniu firmowych stron www należy unikać?

Strona internetowa jest Twoją wizytówką i nierzadko to właśnie na jej podstawie Klienci selekcjonują firmę, z usług której będą chcieli skorzystać. Dlaczego dbasz o porządek w swoim biurze, restauracji czy pensjonacie, a nie przywiązujesz uwagi do porządku na stronie internetowej?

Analizując pod tym kątem strony internetowe przedsiębiorstw, można wskazać na dwie główne grupy problemów i błędów:

błędy techniczne – nierzadko związane ze sposobem wyświetlania strony, funkcjonalnością oraz poprawnością poszczególnych jej elementów, dostosowaniem do różnych typów przeglądarek i rozdzielczości itd.

kwestie wizualne i wizerunkowe – nie są to błędy krytyczne uniemożliwiające poprawne korzystanie z witryny internetowej, jednak można je uznać za niedoskonałości, które znacząco wpływają na postrzeganie naszej witryny, a tym samym całej firmy

Niekiedy spotykanym problemem jest brak poprawnych danych kontaktowych – na witrynach internetowych firm (a także w katalogach branżowych) widnieją nieaktualne numery telefonów, adresów e-mail, czy w przypadku zmiany siedziby – stare adresy. W sytuacji, gdy klient będzie chciał skontaktować się z Twoją firmą, a wyszukany numer telefonu okaże się błędny – zniechęcony, zacznie poszukiwać ofert konkurencji – a przecież tego chcielibyśmy za wszelką cenę uniknąć.

Wiele stron wyposażonych jest w specjalne formularze kontaktowe, ułatwiające klientom wysyłanie wiadomości i zapytań. Warto raz na jakiś czas przetestować działanie takiego skryptu, aby nie okazało się, że od pół roku klienci wysyłają do nas wiadomości, lecz niestety żadna z nich nie dociera na naszą skrzynkę pocztową. W tym miejscu, warto zwrócić uwagę na kolejny aspekt korzystania z poczty elektronicznej na linii klient -> firma. Niektórzy przedsiębiorcy zakładają konta pocztowe jedynie z myślą o tym, by ich internetowa wizytówka „wyglądała profesjonalnie”, nie traktując jednak poważnie tej formy komunikacji i nie sprawdzając minimum codziennie(!) skrzynki mailowej. Gdy z góry zakładamy, że nie będziemy sukcesywnie kontaktować się z klientami drogą elektroniczną (co jest błędem, bo e-mail jest tak samo dobrym kanałem kontaktu jak choćby telefon) – może warto w ogóle zrezygnować z podawania takich danych na firmowej witrynie internetowej.

Warto zadbać, aby dane kontaktowe umieszczone były w widocznym miejscu witryny – tak, aby klient nie musiał otwierać kolejnych podstron w poszukiwaniu numeru telefonu, czy adresu e-mail do naszej firmy. To samo dotyczy godzin otwarcia – wiele firm zapomina o podaniu tej kluczowej z punktu widzenia klienta informacji. W sytuacji, gdy na stronie umieszczamy zewnętrzną mapę (np. Google Maps) wskazującą na lokalizację firmy – koniecznie trzeba zweryfikować, czy pinezka pokazuje prawidłowy adres. Jeśli nie, co zdarza się wyjątkowo często (pinezki wskazują np. na konkretną ulicę, a nie na budynek, w którym mieści się siedziba firmy) – należy manualnie ustawić prawidłową lokalizację.

Bardzo dużym problemem, wynikającym zapewne z chęci rzekomego uatrakcyjnienia witryny internetowej, jest nadmierne wyposażanie strony w różnego rodzaju multimedialne elementy. Te, choć niekiedy atrakcyjne wizualnie, z pewnością nie pomogą w wyświetlaniu naszej strony na starszych urządzeniach lub w komórkach i tabletach. Szczególnym utrudnieniem jest umieszczanie komponentów strony w technologii Flash oraz co gorsza w Java, QuickTime czy RealPlayer – wielu użytkowników nie ma zainstalowanych odpowiednich dodatków do przeglądarek internetowych (i na pewno nie będzie się angażowała w instalację, tylko po to, by odczytać jakąś treść z naszej witryny), a większość urządzeń mobilnych w ogóle nie ma możliwości ich wyświetlania. Poza tym, każdy taki element multimedialny wydłuża proces ładowania firmowej strony www – o ile na komputerach stacjonarnych nie będzie to specjalnie zauważalne, o tyle na tabletach i komórkach będzie to dużym problemem. Takie same uwagi można zastosować do ruchomych elementów – zbyt duża liczba takich modułów, generuje problemy na starszych komputerach i urządzeniach mobilnych. Na szczęście, już nielicznie występują strony z wbudowanym podkładem muzycznym – koniecznie, należy unikać takich rozwiązań. Być może były one atrakcyjne, lecz w połowie lat 90… Błędem popełnianym przy projektowaniu galerii na firmowych stronach www jest umieszczanie tam, zamiast miniatur – przeskalowanych do małych rozmiarów pełnych fotografii. Jeśli chcemy stworzyć galerię zdjęć, zadbajmy o to, by fotografie w pełnych wymiarach ładowały się dopiero po kliknięciu w miniaturę. W przeciwnym wypadku, klienci korzystający z internetu mobilnego będą zmuszeni do pobierania bardzo dużej ilości danych, które najczęściej są niestety limitowane.

Podczas projektowania firmowych witryn internetowych absolutnie nie można zapominać o tym, że z naszej strony internetowej korzystać będą klienci na różnych urządzeniach i mających różne rozdzielczości ekranowe. Stronę należy dostosować tak, by w każdym możliwym wariancie wyświetlała się prawidłowo.

Firmowa witryna internetowa powinna być funkcjonalna, przejrzysta i intuicyjna. Zdecydowanie nie powinno się stosować żadnych wyskakujących okienek (pop-up, pop-under), gdyż te sprawnie są blokowane przez nowoczesne przeglądarki internetowe i ich treść może być niedostępna dla odbiorców. Co więcej, wyświetlanie takich dodatkowych elementów jest znacznie utrudnione na telefonach komórkowych i tabletach.

Jeśli witryna firmowa ma wyglądać profesjonalnie, za wszelką cenę należy unikać umieszczania na niej jakichkolwiek zewnętrznych reklam (Google AdWords, reklam kontekstowych itp.). Po pierwsze zaburzają one układ naszej strony, a po drugie zazwyczaj nie mamy wpływu na wyświetlające się tam treści. Mogłoby się wówczas okazać, że odsyłają one do stron konkurencji lub firm, z którymi niekoniecznie chcemy być kojarzeni.

Pozostając w temacie reklam – warto wypróbować naszą stronę pod kątem odporności na wtyczkę AdBlock (dostępna dla Google Chrome i Mozilla Firefox). Sporadycznie zdarzają się sytuacje, gdy pojedyncze elementy strony (skrypty, obrazki, banery) blokowane są przez ten filtr reklamowy – wówczas skrzętnie zaprojektowany układ naszej strony będzie zaburzony.

Obowiązująca od 2013 roku nowelizacja ustawy o prawie telekomunikacyjnym wprowadziła ogromne zamieszanie w polskim internecie. Mimo iż przepisy W ŻADEN SPOSÓB nie nakazują, aby komunikat o plikach cookies pojawiał się na głównej stronie serwisu (w irytującym i afunkcjonalnym okienku), większość witryn internetowych, korzystając z gotowych szablonów stosuje tę właśnie metodę informowania o swojej polityce prywatności. Nie ma jednak takiej konieczności, a co więcej, strona internetowa bez takich dodatkowych elementów prezentuje się znacznie atrakcyjniej. Warto sięgnąć do źródeł określających wymogi komunikatów dotyczących polityki prywatności.

Write a Comment