fbpx

Blog updates

Latest news & updates
Blog

Czy lokalizacja Twojej firmy ma znaczenie z punktu widzenia marketingowego?

10 February 2017

Czy lokalizacja Twojej firmy ma znaczenie z punktu widzenia marketingowego?

Jak traktujesz lokalizację swojej firmy? Jeśli jedynie jako miejsce wykonywania Twojej pracy, to może się okazać że nie wykorzystujesz wszystkich możliwości do tego aby kreować pozytywny wizerunek swojej firmy.

Kompozycja marketingowa „marketing mix” w rozszerzonej formule dla usług oprócz produktu, ceny, dystrybucji i promocji wyróżnia trzy kolejne elementy, tj. ludzi, proces oraz świadectwo materialne. Ostatni element świadczy o tym, że wszystkie materialne elementy składające się na działania Twojej firmy, mają strategiczne znaczenie jeśli chodzi o kreowanie pozytywnego wizerunku danego podmiotu. Świadectwo materialne jest dużo szerszym pojęciem i nie obejmuje tylko lokalizacji, my jednak dziś skupimy się właśnie na tym elemencie.

Należy zaznaczyć, że lokalizacja ma szczególne znaczenie właśnie w przypadku usług. Z pewnością większe znaczenie będzie miało to gdzie znajduje się Twój fryzjer czy też drukarnia, w której regularnie drukujesz materiały reklamowe dla Twojej firmy aniżeli to gdzie znajduje się zakład produkujący produkty, które zamawiasz przez Internet, lub kupujesz u dystrybutora.

Dlaczego więc lokalizacja ma istotne znaczenie w działaniach marketingowych i co można zrobić aby dobrze wykorzystać ten element marketingu mix? Kiedy klient kupuje usługę nie jest zainteresowany tylko i wyłącznie tą usługą samą w sobie, ale ma znaczenie dla niego cały proces świadczenia tejże usługi (począwszy od tego kto ją wykonuje aż po miejsce, w którym jest wykonywana). Lokalizacja ma też ważne znaczenie z punktu widzenia marketingu wówczas kiedy charakter Twojej działalności obejmuje częste rozmowy handlowe z partnerami, kontrahentami i klientami.

Drobne elementy identyfikacji wizualnej obecne w Twoim biurze mogą wzmocnić przekaż Twojej marki. Zaprezentowany w ciekawej formie logotyp i nazwa marki czy też firmowe gadżety reklamowe to z pozoru błahe sprawy, będą one jednak świadczyć o spójności działań marketingowych Twojej firmy. Dobrze jest gdy kolorystyka i dekoracja wnętrza, gdzie przyjmujesz swoich biznesowych gości, nawiązuje do kolorystyki i layout’u Twojej firmy.

Bardzo ważne jest również oznaczenie lokalizacji Twojej firmy. W dzisiejszym świecie chyba każdy z nas zanim wybierze się w docelowe miejsce sprawdza trasę i lokalizację na mapach Google, czy też na innych portalach. Twój klient czy partner biznesowy powinien otrzymać od Ciebie jasny komunikat co do tego, gdzie ma iść i w które drzwi zapukać, jeśli planujecie spotkanie w siedzibie Twojej firmy. Czy nie odczuwasz irytacji kiedy szukasz jakiejś firmy i nie możesz jej znaleźć, a następnie okazuje się, że mieści się ona w miejscu, gdzie szukałeś, ale jest zupełnie nie oznaczona. Dobrze jest więc jeśli osoba, która ma trafić do Twojej firmy jest prowadzona za pomocą systemu oznaczeń, które oczywiście powinny być spójne z całą identyfikacją wizualną firmy i nawiązywać do Twojego layout’u.

Dość złożonym jest wybór samego miejsca dla siedziby Twojej firmy. W tym przypadku jednym z kluczowych czynników są koszty. Wiadome jest, że z punktu widzenia dostępności najbardziej atrakcyjną lokalizacją jest ta, która znajduje się w centrum miasta. To tam zwykle przewija się najwięcej osób, które są jednocześnie potencjalnymi Klientami Twojej firmy. Wiadome też jest, że tego typu lokalizacje są najbardziej kosztowne.

Lokalizacja jest istotnym elementem Twojej działalności, ale nie należy jej przeceniać. Ważne jest to, czy produkty i usługi, które sprzedajesz są dobrej jakości i czy Twoi klienci są zadowoleni ze współpracy z Twoją firmą. Strategiczna lokalizacja oraz jej wyposażenie może tylko wzmocnić Twój przekaz i poświadczyć, że jesteś rzetelnym Partnerem i warto z Tobą współpracować. Wielkim sukcesem firmy jest sytuacja, w której dla Klienta nie będzie miała większego znaczenia lokalizacja i będzie on w stanie przebyć całe miasto po to aby skorzystać z tego co oferuje Twoja firma, pomimo tego że bliżej mu do Twojej konkurencji.

Write a Comment