fbpx

Blog updates

Latest news & updates
Blog

Reklama produktów i usług na Facebooku dla konkretnych sektorów. Na co zwrócić uwagę przy kampaniach sponsorowanych? Reklama produktów i usług na Facebooku dla konkretnych sektorów. Na co zwrócić uwagę przy kampaniach sponsorowanych?

10 February 2017

Reklama produktów i usług na Facebooku dla konkretnych sektorów. Na co zwrócić uwagę przy kampaniach sponsorowanych?

Produkty dla dorosłych – Facebook przeciwny jest promowaniu seksualności, dlatego należy unikać prezentowania grafiki, która mogłaby w jednoznaczny sposób sugerować czynności seksualne lub która przedstawia produkty dla dorosłych. Należy uważać także przy prezentowaniu nagości (duży problem mają tutaj producenci bielizny, strojów kąpielowych itp.) Trudnym do zmierzenia się tematem jest kampania sponsorowana dla produktów i usług o charakterze zdrowotnym, powiązanym niejako ze sferą seksualną. Mowa tutaj o producentach środków antykoncepcyjnych, czy środków nawilżających. Sposób, który umożliwi nam dotarcie z reklamą tego typu produktów, musi opierać się o pozytywny ich wpływ na zdrowie człowieka, nie może natomiast odwoływać się do zagadnień seksualnych.

Alkohol – podstawa to target odbiorców – wiadomo że w Polsce reklama alkoholu może być kierowana do użytkowników powyżej 18 roku życia! W pozostałych krajach regulują tę kwestię stosowne przepisy. W niektórych państwach (np. w Afganistanie, Egipcie, Libii, Rosji, czy Norwegii) niedopuszczalne są kampanie w ogóle kierowanie reklamy alkoholu. Wiek nie gra tu żadnej roli.

Z pozostałych obostrzeń: wizerunek kobiety w ciąży lub karmiącej i spożywającej alkohol jest niedozwolony (jak i kierowanie akcji sponsorowanej do kobiet karmiących lub w ciąży). Nie można promować osób nietrzeźwych lub pijących alkohol w sposób nieodpowiedzialny, w tym również sytuacji, w których pod wpływem alkoholu obsługiwany jest jakiś pojazd lub urządzenie, a także wykonywane są czynności uważane za niebezpieczne (w ich zakres wpisuje się również wg serwisu Facebook uprawianie sportu). Promowanie spożywania alkoholu jako sposobu na osiągnięcie sukcesu lub jako źródła zdrowia i relaksu jest też niezgodne z regulaminem portalu.

Usługi matrymonialne i randkowe – odwołujemy się ponownie do drażliwej kwestii nagości i seksualności, o której wspomnieliśmy przy okazji produktów dla dorosłych. Ponadto przy ustawianiu grupy docelowej należy zaznaczyć „Związek” na „Wolny(a)” lub „Nieokreślony(a), a przy parametrze „Płeć” należy wskazać jedną (albo „Mężczyźni”, albo „Kobiety”) – to samo dotyczy wskaźnika „Interesują mnie”. Wiek potencjalnych odbiorców również musi być ustalony na co najmniej 18 lat. Kwestia wulgarnego i obraźliwego języka powinna być tutaj jasna – jest całkowicie niedopuszczalny.

Reklamy usług randkowych nie mogą wskazywać na to, że użytkownik, do którego trafiają został lub zostanie wyszukany. Jak w przypadku ogólnych zasad zamieszczania reklam na Facebooku teksty i obrazy reklamowe muszą wyraźnie nawiązywać do produktu lub usługi, ale obostrzeniem jest fakt, iż nie mogą sugerować spotkania lub kontaktu z fikcyjnymi lub konkretnymi osobami. Ponadto w tekście reklam tego sektora musi znaleźć się obowiązkowo nazwa witryny lub usługi.

Usługi finansowe – przy kampaniach sponsorowanych dla tego sektora należy zwrócić uwagę na precyzyjne wskazanie informacji związanych z roczną stopą procentową, opłatami transakcyjnymi i innymi stosownymi informacjami. W tekście musi być widoczna nazwa instytucji lub witryny obsługującej pożyczkę.

Reklama pożyczek krótkoterminowych, zaliczek na poczet wypłaty i innych niewielkich pożyczek, wymaga wcześniejszej zgody portalu Facebook.

Gry hazardowe i loterie – muszą być kierowane do grupy docelowej co najmniej 18 lat (tutaj w grę również wchodzą stosowne przepisy w danym kraju). Nie mogą być prezentowane jako formy pozyskania dochodu czy alternatywy zatrudnienia. W przypadku promowania loterii należy zwrócić uwagę na podkreślenie obrębu jurysdykcji sprawującej opiekę nad obsługą loterii.

Zdrowie & fitness – reklamy w tym sektorze nie powinny przedstawiać obrazów typu „przed” i „po”, które bazują na nieprawdopodobnym, uzyskanym efekcie. To samo dotyczy obrazów, na których ukazany jest wyidealizowany lub wręcz przeciwnie, skrajnie niedoskonały stan zdrowia/ masy ciała. Idąc tym tropem nie jest zgodne z regulaminem, np. wstawianie zdjęć koncertujących się na partii brzucha, mierzeniu się w pasie czy zamieszczaniu dwóch zdjęć sugerujących ogromne zmiany w wyglądzie człowieka. Ponadto w tekstach reklamowych nie można kierować zwrotów do użytkownika bazujących na niedoskonałościach (np. „czujesz się grubo?”), ale pozytywnie lub neutralnie zwracać uwagę na aspekty zdrowotne (np. „czy chcesz schudnąć?”). Wszelkie informacje powinny być oczywiście zgodne z prawdą, a treści i obrazy reklamowane w tym sektorze muszą być kierowane do użytkowników w wieku co najmniej 18 lat.

Apteki i leki na receptę – nie można promować leków na receptę oraz aptek internetowych. Wyjątek od reguły stanowią apteki z certyfikatem, które uzyskały zgodę od serwisu Facebook. Suplementy diety i ziołowe mogą być promowane. Wyjątkiem są produkty zawierające niektóre substancje uznawane za niebezpieczne lub niepewne, np. sterydy anaboliczne, chitozan, żywokost, efedrynę, melatoninę i inne.

Ponadto reklamy i zdarzenia sponsorowane nie mogą promować: tytoniu i wyrobów tytoniowych, broni, treści uwłaczających lub podburzających o charakterze osobistym, politycznym lub religijnym, kamer szpiegowskich i sprzętu do monitoringu, podróbki produktów, fałszywych dokumentów, pornografii, aukcji groszowych, a także modeli biznesowych opartych o marketing wielopoziomowy.

Warto w przypadku niejasności zasięgnąć opinii profesjonalnej agencji reklamy specjalizującej się w obsłudze firmowego profilu na Facebooku, która przygotuje materiał zgodny z regulaminem pod kampanię sponsorowaną Twojej firmy. Zachęcamy do kontaktu!

Write a Comment